Üks teema on diferentseerimine, mis on kooli koduleheküljel https://www.gms-kellinghusen.de/schulkonzept.html toodud välja kui kooli tugevus.
Diferentseerimise või individualiseerimise
mõistet kasutatakse ka Eestis ning need tähendavad
õppijate iseärasuste arvestamist õpetamisel ja hindamisel. Kogesin Kellingusenis, et see tõesti toimib. Kuidas?
Tutvustan kolme meetodit: lisapuhkepauside
andmine, erinevatel tasemetel õpetamine ja testimine ning erinevad tunnistused.
Ühes 5. klassis, kus ma kauem olin, õppis
16 õpilast, nende seas kolm intellektipuudega last ja üks üliandekas, kelle
toevajadusest kõneles tõsiasi, et umbes tunni keskel ronist ta laua alla ja
õpetaja käis tema juures mitmeid kordi meelde tuletamas, et töö tuleb ära teha.
Neile lastele anti lisapuhkepause.
Üliandeka lapsega oli kokkulepe, et kui ta
viis tundi innukalt töötab, tohib ta 6. tunni olla õpisaarel (saksa keeles pädagogische Insel) ehk siis eraldi toas, kus ta saab sotsiaalpedagoogi hoole
all mängida arendavaid mänge mängida ja lihtsalt puhata. Minu küsimuse peale
õpiväljundite täitmise kohta sain vastuseks, et laps õppis viies tunnis nii
palju, et on ära teeninud meeldiva tegevuse kuuendas tunnis.
Rahutul intellektipuudega lapsel oli päeva
peale kolm kaarti, millega sai ta lunastada võimaluse 5 minutiks klassist välja
minna ja liikuda. Iga puhkepausi eest tuli kaart ära anda. Pärast puhkepausi
oli ta jälle valmis õppima. Laps käis tõesti õues liikumas, sest nii oli kokku
lepitud. Kokkuleppeid õpilastega sõlmitakse nii suuliselt kui kirjalikult.
Teine 5. klassides kasutatav võte oli õpiülesannete ja testide lahendamine erinevatel tasemetel. See on ülekooliline nõue. Näiteks matemaatikas kasutati tähiseid baastase light, baastase, keskmine tase, ekspertide tase, emakeeles märgiti tasemeid tärnidega. Esimesed kaks taset on jõukohased ka tuge vajavatel õppijatele, teised pigem eakohaselt arenenud õppijatele, aga taseme valib õpilane ise.
Tegelikult pole vaja karta, et baastase on liiga väike eesmärk. Sinna on valitud kõige olulisem materjal, mille omandamine tagab pikemas perspektiivis nõutava taseme lõpueksamite sooritamiseks. Õpetajale on see suur töö ja vastutus, et materjali oskuslikult diferentseerida, aga selle korvab teadmine, et õppijale valikute andmine on oluline vastutustunde ja autonoomia arendamisel.
Puhekpausi lubav kaart |
Elleni poolt Saksamaa kogemusest inspireerituna valmistatud puhkepausi kaart. |
Teine 5. klassides kasutatav võte oli õpiülesannete ja testide lahendamine erinevatel tasemetel. See on ülekooliline nõue. Näiteks matemaatikas kasutati tähiseid baastase light, baastase, keskmine tase, ekspertide tase, emakeeles märgiti tasemeid tärnidega. Esimesed kaks taset on jõukohased ka tuge vajavatel õppijatele, teised pigem eakohaselt arenenud õppijatele, aga taseme valib õpilane ise.
Tegelikult pole vaja karta, et baastase on liiga väike eesmärk. Sinna on valitud kõige olulisem materjal, mille omandamine tagab pikemas perspektiivis nõutava taseme lõpueksamite sooritamiseks. Õpetajale on see suur töö ja vastutus, et materjali oskuslikult diferentseerida, aga selle korvab teadmine, et õppijale valikute andmine on oluline vastutustunde ja autonoomia arendamisel.
Emakeele hindeline töö kolmel tasemel. Parim hinne on "6". Parimat hinnet on võimalik saada kõikidel tasemetel. |
Matemaatika tundides antakse teemade kohta
tööplaan, mida nimetatakse checklist.
Teistes ainetes ei ole checklist
kohustuslik, aga mõned õpetajad teevad seda. Iga õppeühiku alguses on sissejuhatus teemasse, kus õpetaja selgitab
materjali ja tehakse koos ülesandeid. Seejärel hindab õppija enda oskusi ja
valib vastavalt hindamise tulemusele taseme, millel jätkab. Vahel soovitab ka
õpetaja sobivat taset. Fotol on üks matemaatika plaan, kus on ülesanded viiel
tasemel: Basiswissen light,
Basiswissen, Basiswissen II, Aufbauwissen ja Expertenwissen. Plaanis määratakse
kindlasti ka ülesannete täitmise tähtaeg.
Kui õppija lahendab valitud taseme ülesandeid, siis õpetaja või eripedagoog
aitab teda vajadusel. Tehtud ülesanded märgitakse tehtuks. See motiveerib.
Iseseisva töö faasis saab iga õppija töötada oma tasemel ja tempos. Üks õpetaja
kasutas nõndanimetatud „endast märku andmise valgusfoori“ (Meldeampel). Selleks oli ühest otsast roheline ja teisest punane
plastiktoru, millega õpilane andis teada, et tal on küsimus. Siis pani ta
punase otsa ülespoole. Töömeeleolu minu poolt vaadeldud tundides oli hea, oli
nalja ja naeru ning tõsist süvenemist. Kui teema on läbi, vaatab õpetaja
ülesanded läbi ja hea saavutuse eest saab templi.
Erinevatel tasemetel tehtud ülesannete hindamisest rääkides üllatas mind see, et ei tehta vahet, mis tasemel keegi töötab. Üks selgitus on see, et baastaseme ülesanded garanteerivad vajalikud oskused. Teine oluline aspekt on see, et õppija ise saab endale eesmärke seada, ka riske võtta. See kõik toetab ennast juhtiva õppija kujunemist.
Matemaatika tööplaan checklist, peal Meldeampel, abi küsimise vahend. |
Erinevatel tasemetel tehtud ülesannete hindamisest rääkides üllatas mind see, et ei tehta vahet, mis tasemel keegi töötab. Üks selgitus on see, et baastaseme ülesanded garanteerivad vajalikud oskused. Teine oluline aspekt on see, et õppija ise saab endale eesmärke seada, ka riske võtta. See kõik toetab ennast juhtiva õppija kujunemist.
Oluline tugi raskema haridusliku
erivajadusega lapsele on eripedagoog või tugiisik. Eripedagoog on Eesti mõistes
tunnis ka abiõpetaja ja tugiisik aitab
samuti õppeülesannete lahendamisel, mitte ainult ei suuna käitumist. Minu poolt
vaadeldud klassides olid mitmel õpilasel täiesti teised õpikud või siis õpiku
kohandatud variant.
Ka tunnistused on diferentseeritud. Sügava
erivajadusega õppijad ei saa alates 2018/ 19. õppeaastast hindeid, vaid ainult
kirjeldavaid hinnanguid. Neile on pärast põhikooli avatud teistsugune õpitee
kui eakohaselt arenenud õpilasele. Siiski võivad nad proovida teha tavalisi lõpueksameid.
Päris lõpuks võiks ehk lisada, et
Saksamaal toetab diferentseerimist traditsiooniline kolme haru süsteem: Hauptschule, Realschule, Gymnasium. Eestis on alati olnud ühiskool, kus tasemeid
ei eristata, sellepärast on meil raskem hakata selliselt diferentseerima. Nii
Eestis kui Saksamaal on aga tõsine väljakutse kaasata sügava erivajadusega
õpilasi. Mulle tundus, et saame üksteiselt õppida. Mina usun diferentseerimisse ja innustan seda võtet proovima!
Ellen Rosimannus
töövarjutaja Kellinghusenis
Ellen Rosimannus
töövarjutaja Kellinghusenis
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar