„Kaasava kooli“ projekti aktiivne periood
hakkab läbi saama. Siiski tahan veel arutleda selle üle, kas saame Saksamaa kogemust Eestis kasutada.
Alustuseks kiidan ennast, et panin Kellinghuseni Ühiskoolis emotsioonid ja eredad hetked üsna täpselt kirja. Järgnev vestlus oma vastuvõtja
Robertiga umbes töövarjunädala keskel ei lähe mul niipea meelest, aga kirja panduna mõjub see, nagu oleks eile toimunud.
Vestluse hetkeks teadsin juba,
et Kellinghuseni Ühiskoolis on ühe eripedagoogi hoole all 13 õpilast, et kooli 5. - 9. klassis töötab 5 eripedagoogi ja et eripedagoogid koonduvad keskusesse Förderzentrum.
Tahtsin veelgi täpsemalt eripedagoogide
süsteemi kohta teada. Ja siis see tuli, midagi jalust rabavat!
Ellen:
„Mitu eripedagoogi teil keskuses töötab?“
Robert:
„22“
Ellen: „22 Schleswig-Holsteini liidumaal?“
Robert:“ Ei, piirkonna keskuses.“
Ellen: „Ah siis Schleswig-Holsteini liidumaa
Steinburgi maakonna (Kreis) keskuses?“
Robert:“ Ei, ainult Kirde-Steinburgi
keskuses. Meil on maakonnas kolm keskust.“
Vau! Kiire arvutus ütleb, et Steinburgi
maakonnas on kolm keskust ja neis kokku töötab umbes 60 eripedagoogi.
Schleswig-Holsteinis on 16 maakonda, see
võiks siis kokku olla 16 x 60 eripedagoogi!!! Eeldusel muidugi, et kõigis
keskustes ja maakondades on umbes samapalju töötajaid. Kui ka numbrid täpselt ei klapi, on uskumatu ikkagi!
Vasakul Saksamaa kaart ja sellel märgitud Schleswig-Holsteini liidumaa. Paremal sellesama liidumaa 16 maakonda, sealhulgas Steinburg, kus asus minu töövarjukool Gemeinschaftsschule Kellinghusen |
Siinkohal tundub, et Eestis ei olegi
võimalik tuge vajavate õppijate olukorda palju parandada. Esiteks ei ole meil ei nüüd ega tulevikus kuskilt võtta sellist suurt arvu
eripedagooge. Lisaks on Kellinghusenis väga hästi toimiv diferentseerimise süsteem ja seda kasutatakse tervikuna, mitte ainult ühe õpetaja tunnis. Palju
toetab Kellinghuseni tugisüsteemi see, et paljud emad on kodused või käivad
tööl poole kohaga. Vanemad on üldiselt koostööaltid ja lapsed ei puudu koolist.
Kui raske erivajadusega noor lõpetab põhikooli, siis töökoha leidmise võimalusi
suurendab see, et Saksamaal on suurtel firmadel kohustus võtta tööle
erivajadusega inimesi.
Võtsin siiski kaasa mõtteid, kuidas tugisüsteeme
Eestis edendada. Siin blogiski olen kirjutanud teemadest, mis mind eriti
puudutasid ja kus ma näen võimalust midagi teha.
Kõige-kõigem ahhaa-elamus oli see, et ka
tõsise vaimse arengu mahajäämusega laps tunneb ennast hästi. Tema enesehinnang
on positiivne, ta suhtleb, on rõõmus ja tuleb kooli heameelega. Ta oskab
rääkida, mis läks hästi ja mis eesmärgid tal on. Ta õpib koos eakohaselt
arenenud lastega, ainult et temale kohandatakse materjali, tal on kõrval eripedagoog
ja vajadusel tugiisik. Tal aidatakse 9. klassis jõuda põhikooli lõpuni. Kui
tõesti vaja, siis saab ta tunnistuse, kus kirjas ainult sõnaline tagasiside,
aga ka ilma hinneteta tunnistusega on tal positiivne tulevikuväljavaade. Hästi on toetatud ka kõikide teiste
õpiraskustega lapsed, näiteks autistlikud ja sotsiaal-emotsionaalse raskusega
lapsed.
Kellinghuseni Ühiskoolis nägin hästi
toimivat kaasamismudelit, mida saab kasvõi teatud osades Paide Hillar Hanssoo Põhikoolis kasutada.
Imetlusväärne, kui palju erinevaid meetodeid
suudetakse ellu viia 800 õpilasega Kellinghuseni Ühiskoolis! Jah, kool on koos
tegutsemine ja iga koolipere liige peab ennast tundma kaasatuna.
Märkus: Vahepeal oleme õpirändajatega
omavahel väga palju kogemustest rääkinud ja aru saanud, et ka nende töövarjukoolides oli
väga toetav ja tõhus tugisüsteem, kus tuge vajavad õppijad tundsid ennast
tavaklassis hästi. Oleme kõik kindlad, et meie koolis saab iga õpilast paremini toetada
ja anname oma osa sellesse. Aitäh, ERASMUS+!
Töövarjutaja Ellen
viimaste muljetega töövarjunädalast Kellinghusenis
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar