„Ära
hind raamatut selle kaane järgi,“ ütleb üks vana rahvatarkus.
Just see mõte tuli mulle pähe, kui väliselt halli ja ilmetusse
Shap CE Algkooli sisse astusime ning kooli tegelikke võlusid
avastama hakkasime. Ülisõbralikust vastuvõtust ja viisakatest
õpilastest juba rääkisin, täna tahan aga jagada teiega rõõmu,
kuidas selles koolis lapsi lugema harjutatakse. Just harjutatakse,
õpetatakse ikka ka, aga pigem püütakse luua kogu koolis
keskkond, kus lugemine on elu üks loomulik, vajalik ning mõnus osa.
Mida selleks siis tehakse?
Esiteks on
igas klassis olemas lugemisnurk (Reading Corner). Meil Eestis
alustati lugemispesade projektiga juba 2004. aastal, seega 15 aastat
tagasi. Ma pole kindel, kas idee on liikunud meilt välismaale või
vastupidi, igatahes oli suur rõõm näha, et õpilastel on võimalus
end patjadele mõnusalt istuma või pikutama sättida, riiulist
raamat või koomiks võtta ning lugemisest rõõmu tunda. Eakohased
raamatud igapäevaseks lugemiseks olid õpilastele teemade kaupa
madalale riiulile paigutatud. Lugemishuvi ergutamiseks ning lugemise
tähtsuse rõhutamiseks oli seintele, põrandale või riiulitele
kleebitud erinevaid värvilisi lauseid, näiteks „Reading is
dreaming with open eyes“, „Reading helps you to become an
interesting person“, „Discver the magic“ jne. Päevakava oli
õpilastel tihe, ilusa ilma korral oldi vahetundides õues, seega jäi õpilastele lugemisnurgas olemiseks aega vaid enne
tundide algust. Ühest vaatlusnädalast jäi kahjuks väheks, et
teada saada, kui aktiivselt lugemisnurki päriselt kasutatakse, aga
need olid olemas ja IGAS klassiruumis.
Kuigi
lapsed ei olnud lugemisnurkades, nägime iga päev pidevat raamatute
lugemist. See lugemine oli ühelt poolt kohustuslik, teisalt aga
loomulik koolitöö ning elu osa. Nagu Eestis, ei taha ka suur osa
Inglismaa lastest lugeda, erinevate värviliste ekraanide maailm on
palju põnevam. Selleks, et lugemist elu üheks tavapäraseks osaks
muuta, toimis selles koolis lugemispäevikute („Reading Record
Book“) süsteem. Igal lapsel oli oma lugemispäevik ning raamat
vastavalt lugemisoskuse tasemele. Nädala jooksul pidi õpilane kodus
vähemalt 3 korda ette lugema, koolis loeti ette ka õpetajale.
Lapsevanem/õpetaja kontrollis lugemist ning kinnitas seda oma
allkirjaga. Lisaks allkirjale tuleb lugemispäevikusse anda lühike
hinnang lapse lugemisoskusele.
Õpilane sai ise valida raamatu,
lugemise tempo ja aja. Lugemise harjutamise juures olid positiivseks
toeks ning innustajateks nii lapsevanem kui õpetaja.
Lugemispäevikusse jäid sissekannetena raamatute pealkirjad ja
kommentaarid lugemisvilumuse kohta. Seega oli lapse areng pidevalt
jälgitav, aga kõige tähtsam: iga laps jõudis raamatuga lõpuni
ning sai eduelamuse.
Eraldi
väärib esile toomist 91-aastane endine kooliõpetaja, proua Brown.
Kena vanaproua käib oma vabast tahtest ning soovist kasulik olla
igal reedel 7-8aastaste õpilaste lugemist kuulamas. Korraga on
prouaga koos 3 last, kes ühekaupa ette loevad, seejärel arutatakse
sisu üle. Kellel saab loetud, läheb tagasi klassi ja tuleb uus
õpilane. Kuna süsteem on tuttav, toimub liikumine vaikselt ning
rahulikult.
Reedel
kontollib klassiõpetaja lugemispäevikud üle: lööb kiitva templi
märgi neile, kes on vähemalt 3 korda ette lugenud ning rohelise
markeriga märgitakse nädala lõpu piir. Raamatu sisu mõistmiseks
(ja ka abiks lapsevanemale sisu üle arutlemiseks) on raamatu
järjehoidjaks sisu kokkuvõtvad küsimused. Alati, kui raamat saab
läbi loetud, tuleb sellest õpetajale ka jutustada. Iga õpperühma
tublide lugejate vahel loositakse reedeti välja auhind- raamat.
Väiksema lugemishuviga lapsi motiveeribki ehk kõige enam võimalus
valida auhinnaraamat.
Lapsed on
harjunud ning teavad, et kui tunnis tekib „vaba hetk“ (ülesanne
saab kaaslastest kiiremini lahendatud, õpetaja abistab/töötab
kellegi teisega ega pole uut korraldust andnud vms), siis tuleb
pooleliolev raamat kätte võtta. See on osa õppetööst, mida
kõikides klassides ühtviisi järgitakse. Nii ei teki neil
küsimust, miks ma pean, vaid võetakse raamat ja hakatakse lugema.
Mõni suure innuga, teine lihtsalt kohustusest. Taaskord tõdesin,
kui oluline on ühesugused reeglid erinevate õpetajate poolt, et
jõuda soovitud tulemusteni olenemata õppeainest.
Kuigi
antud kooli igas klassis on lugemisnurk, riiulid teateteoste ning
arvutitega, on siiski eraldi raamatukogutuba. See on küll väike,
klassisuurune ruum, kus tehakse rühmatöid ja toimetab After School
Club (meie mõistes pikapäevarühm), aga iga nurk sellest ruumist on
raamatute ning lugemise kiituseks. Seal on raamatuvalikud
lugemissoovitustega, laste koostatud kokkuvõtted ning joonistused
loetud kirjandusest, diplomid lugemisüritustel osalemise eest,
väited, miks lugemine on kasulik jne. Mina leidsin sealt ühe põneva
meetodi, mida kavatsen kohe sügisel oma klassiski proovida. Selleks
meetodiks on „Lucky Dip“ („Õnnelik juhus“). Suurel postril
on luuleread reeglitega. Plastikkorvis on paberisse pakitud ning
nööriga kinni seotud raamatud. Raamatut võib katsuda, aga sisu on
üllatus. Ku õpilane on uudishimulik ja otsustab väljakutse vastu
võtta ehk raamatu paberist lahti harutada, siis tuleb teos ka läbi
lugeda. Kuna lapsed on loomu poolest uudishimulikud, on see
suurepärane nipp nende lugema meelitamiseks. Kooli direktor ise
olevat mitu raamatut sellest korvist läbi lugenud ja iga kord
üllatusega rahule jäänud. Eks katsetan sügisel läbi, kuidas meie
lapsed väljakutsega kaasa tulevad.
Laste
lugemishuvi suurendamisel on oluline roll õpetajapoolsel heal
eeskujul. Nagu meil Eestis, nii loevad ka õpetajad
Inglismaal ise palju ette ja arutlevad lastega. Praegu, vihmasel
suvel, on hea aeg isegi raamat kätte võtta ning minna seiklema
kodust lahkumata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar