Möödunud nädalal kirjutas Ingrit teisest keele-
ja kultuuriruumist õppijate kaasamisest Berliinis. Ka Kellinghuseni Ühiskoolis on
eraldi integratsiooniprogramm sisserändajate lastele. Tegelikult kasutatakse
sõna „migratsioonitaustaga lapsed“, mis on neutraalsem. Viimane suurem Kellinghusenit
puudutanud sisseränne toimus 2016. aastal Süüriast.
Koolis on keeleõppeklassid sisserännanute
lastele (DaZ-Klassen). Programm kestab
tavaliselt kolm aastat. Esimesel aastal õpitakse keelt omakeskis, teisel aastal
ollakse mõned tunnid tavaklassis, näiteks matemaatikas, ja kolmandal aastal jätkab laps tavaliselt tavaklassis.
Perega Saksamaale põgenenud lastega on
keerulised lood. Mõned pole aastaid koolis käinud ja ei oska emakeeleski lugeda
ega kirjutada. Mõned noormehed ei suuda taluda naisõpetajate juhtivat
positsiooni klassis, sest kodumaal ei ole naistel sõnaõigust. Kõik need
probleemid mõjutavad õppimist. Siiski väga paljud kohanevad ja jõuavad koolis hästi
edasi.
Ühel hommikupoolikul olin nõnda nimetatud Flex-klassis, kus toetatakse 9. klassi õpilasi,
kellel seda vaja. Klassis oli enamik migratsioonitaustaga õppijaid, kelle
suurim probleem on riigikeele ehk siis saksa keele oskus. Igaüks töötas oma
aine ja teemaga, õpetaja toetas. Klassis valitses hea töömeeleolu. Õppijatele
meeldib Flex-klassis õppimine. Nad
tunnetavad, et saavad tuge, et igaüks saab omas tempos töötada, et nad on
koos hea meeskond. Mulle jäi kõrva, et Flex-klassis võib 8. ja 9. klassi teha kolm aastat, kui kahe aastaga lõpueksamiteks valmis ei ole. Lõputunnistusele mingit märget sellest ei jää. Lihtsalt programm on paindlikum.
Ühel õhtupoolikul astusin sisse noorte ja
vanade ning erinevatest kultuuridest pärit inimeste kohtumispaika nimega Mehrgenerationenhaus. See on linna poolt
finantseeritav asustus, kuhu kõik võivad tulla vaba aega veetma, saksa keelt
õppima või nõu saama. Veebruaris 2019 tegeleti 48 migratsioonitaustaga perega.
Siia tulevad ka seeniorid, kellele linn on käima pannud tasuta bussi, et sõita
poodi või tulla keskusesse teistega suhtlema. Noored tulevad pärast kooli siia koduseid töid tegema või vaba aega veetma. Keskuse töötajad hoiavad tegevusel
silma peal. Sisserändajad käivad saksa keelt õppimas. Sellel õhtupoolikul, kui
mina läbi astusin, istusid noored ja eakamad ühise kohvilaua taga, ajasid juttu
ja õpetasid üksteisele eluks vajalikke oskusi. Õhtul pidi toimuma noorte
korraldatud disko.
Flex-klassi projekt, kus noored toovad välja selle õppevormi eelised. Foto: Erakogu |
Mehrgenerationenhaus, mille seinal olev plakat ütleb, et integratsioon toimub hariduse kaudu. Foto:erakogu |
Mehrgenerationenhaus on järgimist vääriv ettevõtmine, millest võidaksid nii noored kui eakamad, kohalikud kui migratsioonitaustaga inimesed. Kool peaks aga paindlike programmidega aitama integreeruda.
Ellen Rosimannus
töövarjutaja Kellinghusenis Saksamaal
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar