Eesti koolisüsteemist teame, et 5. klass on suurte muutuste aeg. Klassiõpetaja asemel tulevad aineõpetajad, laps hakkab paremini tunnetama enda
võimeid, teismeiga oma väljakutsetega tuleb peale ja õpimotivatsioon võib kokkuvõtteks
langeda. Kellinghuseni Ühiskoolis tulevad 5. klassid erinevatest algkoolidest (Grundschule), alustatakse uute klassikaaslaste ja
õpetajatega. Kuus paralleeli õpib eraldi hoones, kuna peahoonesse ei mahuta
ära.
5. klassis tutvuvad
lapsed üksteisega ja uue õppimissüsteemiga. Töövarjunädala esmaspäeval olin
loomingulise eneseväljenduse (Darstellen
und Gestalten) tunnis, kus tehti draamapedagoogika harjutusi. Samal ajal
toimusid veel tehnika, liikumise, informaatika, loodusteaduste, prantsuse
keele, ladina keele, ühiskonnateaduste tunnid. Mõtlesin, et see on mingi
huvitegevus, aga ei, tegemist on hindelise valikainega ja igal aastal kuni
põhikooli lõpuni saab valida ühe aine.
5. klassides on ühine programm
„Üksmeelne klass“ (Gemeinsame Klasse), kuhu
on aktiivselt kaasatud kooli sotsiaalpedagoog. Näiteks toimuvad regulaarselt
kiusamist ennetavad tegevused. Kõikides klassides on „tugevuste puu“, kus
kirjas kõikide head omadused, muuhulgas ka õpetaja.
Aineõpetajad ühtlustavad
teadmiste taset, sest see on nii erinev. Lisaks õpivad tavaklassis ka keerulisemate hariduslike erivajadustega
lapsed. Koolis kasutatav ühtne diferentseerimissüsteem toetab õppetöö individualiseerimist, nii et iga õppija saab töötada vastavalt enda võimetele. Kasutatakse erinevatel tasemetel
ülesandeid ja teste. Näiteks matemaatikas saab iga õpilane teema alguses
tööplaani ehk checklisti, mille järgi
igaüks oma tempos töötab. Emakeele,
matemaatika ja inglise keele tunnis on eripedagoog, kes toetab abivajajaid ning
mitmetel õpilastel on tugiisik, kes aitab ka õppeülesannete lahendamisel.
Tundides, kus mina
käisin, valitses rõõmus meeleolu, lapsed tõstsid kätt, arutlesid kaasa ja
mobiiltelefone ei kasutatud. Iseseisva töö ajal töötati üksi või paaris,
õpetaja abi oodati kannatlikult. Kõik töötasid võimete kohaselt. Loomulikult
tuleb ette paremaid ja halvemaid päevi. Ühel päeval vastasid lapsed kõigele
„Ei!“ (Nein!), nii et õpetaja viskas nalja, et lapsed vist vastavad eitavalt ka küsimusele: „Kas tahate koju
minna?“.
Klassijuhatajatunnis
võeti kõigepealt välja küsimuste kastike (Klassenrats-Briefkasten)
ja arutati sinna laste endi poolt
kirjutatud küsimusi. Seekord olid need seotud järgmise klassi ühisüritusega,
milleks on ööbimisega klassiõhtu. Lõpus mängiti kuulsuste arvamismängu, milles
osales ka õpetaja.
Sain kahe 5.
klassiga sõbraks ja aitasin mõnda last ülesannete tegemise juures. Nautisin nende nalju
ja vigureid. Eriti soe tunne jäi sellest, et ka keerulise haridusliku erivajadusega laps
töötas kaasa, sai õpituge ja õppis koos eakaaslastega võrdsena võrdsete seas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar