Minu vastuvõtjaks Kellinghusenis oli
eripedagoog Robert Pilgrim. Meessoost eripedagoog on isegi Saksamaal haruldus.
Eripedagoog ei ole otseselt kooli töötaja, vaid Förderzentrum (tugikeskus) alluvuses ja töötab
tavaliselt mitmes koolis.
Schleswig-Holsteinis hindab õppijat raskema haridusliku erivajadusega puhul eripedagoog, mitte kooliväline nõustamismeeskond nagu meil Eestis. Näiteks teeb ta vaimse võimekuse, tähelepanu ja kontsentratsiooni teste. Autismi hindab aga psühhiaater nagu meil Eestiski. Muuseas, autismi diagnoosi ei panda välja enne 6. klassi. Kuigi sõna „diagnoos“ kõlab hirmsalt ja meditsiinikeskselt, õpib Kellinghuseni Ühiskoolis 18 autistlikku last, nad on hästi toetatud ning saavad hästi hakkama. Kui nad jätkavad gümnaasiumiastmes, jätkub tugi ka seal.
Pärast erivajaduse hindamist teeb
eripedagoog avalduse liidumaa haridusministeeriumile, et laps võetaks
spetsiaalsesse eritoe programmi (Förderschüler).
Eripedagoog koostab soovitused õpetajale, kohandab õppematerjale, räägib läbi
õpieesmärgid õppija, õpetajate ja vanemaga, õpetab põhiaineid, käib tundides
toetamas ja on alati olemas. Lapsed jooksid igal hommikul Roberti juurde, tervitasid
rõõmsalt ja rääkisid vahepeal juhtunust. Eripedagoog saadab tuge vajavat last
kuni kooliaja lõpuni.
Minu hinnangul on eripedagoogi hoole all olevad
lapsed head suhtlejad, ei puudu koolist ja on positiivse enesehinnanguga. Neil
kõigil on keeruline hariduslik erivajadus. Mõnikümmend aastat tagasi oleksid
nad õppinud erikoolis, aga tänapäevase toetatud õppimisega lõpetavad nad
põhikooli ja neil on positiivne tulevikuväljavaade.
Miks ma eripedagoogi tööst Saksamaal nii
põhjalikult ja innustunult räägin? Sest meilgi
Eestis oleks rohkem eripedagooge vaja. Oleks tore, kui eripedagoogi
nõuandeid usaldaks nii õpetaja kui lapsevanem. Eesti haridustraditsioonis on
juurdunud tava, et õpetaja saab kõigega hakkama üksi. Aga meilgi võiks proovida
varianti, et eripedagoog kohandab materjale või teeb vähemasti ettepanekuid.
On küll üks suur vahe Kellinghuseniga,
mida ei saa päevapealt muuta - seal tegeleb eripedagoog korraga 13 lapsega,
mitte terve vanuseastmega või lausa kooliga. Aga hea Saksamaa kogemus innustab ehk süsteemi meilgi võimaluste piires muutma.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar