esmaspäev, 10. juuni 2024

Taanist leidsime sõpru kogu eluks

 27.-31. 05. 2024 käis 7.a ERASMUS+ õpirändel Taanis, Paide linna sõpruslinnas Fredensborgis.

Reisi eesmärgiks oli laiendada silmaringi õppides koos eakaaslastega. Meid võttis vastu Langebjergskolen (Langebjergskolen (aula.dk)) Humblebækis.

Juba enne Taani minekut kirjutasid osalejad enda tutvustuse ja suhtlesid uute sõpradega. Erakordseks tegi õppereisi see, et noored elasid Taani peredes, mis andis võimaluse olla ise Taani pere liige. Koos uue sõbraga õpiti Eesti ja Taani ajalugu ja kultuuri, saadi osa koolis toimuvast projektinädalast ja õpetati vastastikku eesti ja taani keelt. Paljudele meie õpilastele oli lennukiga ja metrooga reisimine esmakordne kogemus. Langenjergskoleni õpilased polnud samuti varem õppinud koos eakaaslastega teisest riigist. Nagu pärast reisi Taani õpetajatelt kuulsime, kandsid nende õpilased sõbrapaela ja kaunistasid Eesti lipuvärvidega oma töölauda. Allpool on meie õpilaste muljed, mis annavad täpsema ülevaate meie unustamatust nädalast Taanis. Head lugemist!


Ühispilt enne kojusõitu Humblebaeki raudteejaamas. Foto:erakogu
 

Reis oli huvitav, õpetlik ja lõbus. Selle viie päeva jooksul, mis me seal veetsime, käisime igasugustes huvitavades kohtades ja saime uusi teadmisi. Ööbisime taanlaste juures kodus.

Sõitsime Taani lennukiga. Taani jõudes liikusime edasi metroo ja rongiga. Fredensborgi rongijaamas ootasid meid autod, mis viisid meid taanlaste koolimajja, kus peale tutvumist viidi meid kodudesse, kus me ööbisime. Ane (kelle juures ma ööbisin) tutvustas mulle oma peret, näitas oma kodu ja näitas oma naabruskonda. Huvitav fakt on võibolla see, et me oleme Anega sündinud täpselt samal päeval.

Koolipäevadel külastasime kohalikke vaatamisväärsusi- näiteks Fredensborgi loss, Louisiana kunstimuuseum, külastasime Kopenhaagenit, sõitsime paadiga. Koos Taani sõpradega toimus meil mitmeid ühistegevusi. Meid jaotati meeskondadesse, kus punusime sõbrapaelasid, mängisime lauamänge, erinevaid sportlikke mänge. Kopenhaagenis toimus meil huvitav orienteerumismäng, kus pidime leidma erinevaid tuntud kohti ja neist pilte tegema.

Õhtuti veetsime ühiselt toredasti aega. Kogunesime kokku ja mängisime, jutustasime. Ma kohanesin kiiresti ja nautisin igat tegevust ja hetke. Pere, kus ma ööbisin, oli väga sõbralik ja lahke.

Usun, et sain endale uued toredad sõbrad, kellega soovin kindlasti ka edaspidi suhelda.

Taanlased on sõbralikud, avatud ja lahked inimesed. Saadud kogemus jääb mulle eluks ajaks meelde ja andis julgust ning enesekindlust suhelda teises riigis ja teises kultuuris elavate inimestega. Sain suurel hulgal inglise keele praktikat ja võin julgelt öelda, et suhtlemine inglise keeles mulle raskusi ei valmistanud.

Tunnen, et aeg Taani sõprade juures jäi lühikeseks ja oleksin meelsasti seal kauemgi aega veetnud. Jään uusi sõpru väga igatsema ja hea tundega mäletama.

Maarja-Marite

 

Õpetame sõbrapaela tegemist. Foto: erakogu

 

Õpetaja Kristi Teder näitab sõbrapaela tegemist grupiga. Foto: erakogu

 
Olime klassiga Taanis 5 päeva ja nende viie päevaga tutvusin kõige toredamate inimestega enda elus. Õppisin, et ei pea tundma inimest terve oma elu, et saada sellist tugevat sidet. Taani oli täis uusi kogemusi ja seiklusi. Sain teada, et Taanis algab kool hiljem ja et kokanduse tund on kõigile, ka poistele.

Kõik tegevused olid omamoodi huvitavad. Mulle isiklikult meeldis fotosafari Kopenhaagenis. See oli tore ja saime käia ringi Kopenhaagenis ja tutvuda nende pealinnaga.

Elada teise perega oli huvitav. Esimest korda elus ööbisin inimestega, keda pole kunagi kohanud, aga üllatavalt nad olid väga toredad ja vastuvõtvad. Mõned Taani toidud olid erinevad, aga mõned suhteliselt meie omadega sarnased. Minu peredes, kelle juures ööbisin, sain teada, et nendele väga meeldis lagrits. Selgus, et kõigile Taanis meeldib lagrits. See oli päris üllatav, kuna suurem osas eestlastele ei meeldi lagrits. Peredes ööbimine oli väga tore. Pered olid väga lahked.

Õpetasin enda sõpradele natuke eesti sõnu ja lauseid ja jagasin mõningaid Eesti traditsioone. Jagasin Eesti muusikat, mis neile meeldis.

Leidsin, et inglise keel pärast kahte päeva suhtlemist tuli mul väga hästi välja.

Sõit lennukiga oli alguses päris hirmuäratav, kuna mina polnud kunagi lennukiga sõitnud. Selgus, et see oli päris lahe ja teiste sõidukitega oli ka huvitav sõita .

Käisin oma sõbraga hommikuti rattaga koolis.

Kõik oli perfektne ja ma poleks midagi juurde tahtnud. Tänu ERASMUS+ sain endale parimaid sõpru terveks eluks ja kindlasti külastan Taani uuesti.

Tessa

 

Õpetaja Kristi Teder tutvustab Eesti kama. Foto:erakogu


Taani õpilaste esimene kogemus kamaga. Foto:erakogu

Õpiränne Erasmus+ abiga oli lihtsalt imeline kogemus. Õppisin väga palju, näiteks kuidas suhelda erinevate noortega just teises keeles. Pere, kelle juures olin, võttis mind nii hästi vastu. Nad olid nii südamlikud ja armsad ning tundsin end seal nagu kodus. Mulle meeldis olla nii öelda võõras peres, kuid nüüdseks on nad mulle väga lähedased.

Taani sõbra vanemad rääkisid ka mulle Taani kultuurist, traditsioonidest jpm. Sain teada, et taanlased on väga armsad, rõõmsad ja energilised inimesed. Õppisin meeskonnatööd. See meeldis mulle. Mulle meeldis väga taanlaste tehtud lauamäng ning erinevad spordimängud. Pärast kooli mängisime kõik koos pesapalli ja käsipalli.

Õpetasin eestikeelseid sõnu ja väljendeid ning minu sõber tundis ise ka väga selle vastu huvi ja tema jagas mulle ka huvitavaid taani sõnu, mida oli üpris raske hääldada.

Sain oma esimese lennu kogemuse just sellelt reisilt. See meeldis mulle väga. Orienteeruda oli väga põnev ja metroo ja rongi sõidud olid nii põnevad, sest Eestis meil neid pole.

Inimesed ja kõik tutvused, mis ma sain, olid imelised. Oleksin kindlasti tahtnud, et meie reis oleks olnud pikem. Saime just nii lähedaseks ja ei tahtnud nii vara ära minna, aga õnneks suhtleme igapäevaselt edasi. Loodan, et ka Taani sõpradel on võimalus tulla meile Eestisse külla.

Stella

Tutvumismäng. Foto:erakogu

Koos ka pärast kooli. Foto:erakogu

Minu õppenädal 27.05-31.05 möödus tänu Erasmus+ õpirände projektile Taanis. See oli minu esimene õpikogemus välismaal koos oma klassiga. Olen varem küll muudes riikides rännanud, kuid seekord olid minu kaaslasteks 15 klassiõde ja -venda. Mida siis õppisin?

Selle nädala sisse mahtus palju tegevusi, millest mulle meeldisid kõige enam uute kohtade külastamine, sealhulgas Taani kooli nägemine, jalgrattasõidud taanlastega ja taanlaste ning nende peredega suhtlemine.

Õppisin tundma Taani inimesi, kultuuri ja riiki. Teada saades, et pidin võõras peres ööbima, olin natuke hirmul, kuid ka väga elevil. See kogemus oli nii vahva ja ma ei unusta seda kunagi. Kõik olid nii lahked ja viisakad. Sain teada, mida nad tavaliselt hommikuks söövad ja vabal ajal teevad. Oli väga tore taanlastega koos mängida ja õppida. Mulle meeldis õpetada taanlastele eestikeelseid sõnu. Neil tuli väga hästi välja, aga mul taanikeelsed sõnad nii hästi ei tulnud, kuid andsin oma parima. Tore oli meile mängude väljamõtlemine ja ettevalmistus, aga samuti oli lõbus ka neid õpetada käepaelasid tegema. Meie õppekäik oli seotud paljude erinevate ainetundidega - näiteks kehaline kasvatus, inglise keel, käsitöö ja eesti keel.

Minu arvates oleks võinud õppereis kauem kesta.

Reisides sain kogemuse, mida peab tegema lennukis, et oleks turvaline lend. Metroos peab jälgima, et väljuksid õiges peatuses ja kindlasti õpetas see, et peab kokku hoidma eksimise vältimiseks. Teises riigis orienteerumine nii linnas kui ka looduses oli huvitav kogemus. Nägin uusi kohti ja sain teadmisi, kuidas Taanis asjad on korraldatud. Vahetu suhtlemine omaealistega oli väga lõbus, sest enamus neist rääkis vabalt inglise keelt. Nägin sarnasusi Eestiga ja eesti kooliga ning eestlastega, kuid samal ajal tundsin ka erinevusi õppetöö korraldamisel Taani koolis. Taani riik, taanlased ja nende pered väga lahked, sõbralikud ja viisakad. 

 Mira

Paljud meist lendasid esimest korda. Foto: erakogu

Taani projektist olen tagasi toonud palju häid mälestusi ning õppisin palju uut ja huvitavat Taani kohta.

Õppisin Taani kohta palju - näiteks, et Helsingøris Kronborgi lossis on kuju Holger

Danske, kes on legendi järgi Taani kaitsja, kes ärkab enda unest ülesse, kui Taani rünnatakse ja taanlastel on abi vaja. Sain teada, et Kronborgi lossis elanud Taani kuninga ainetel on kirjutatud üks tuntumatest Shakespeare’i teostest “Hamlet”. Teose nimi on tulnud Taani kuninga nimest.

Minu jaoks olid kõige huvitavamad tegevused fotosafari Kopenhaagenis, kuna oli väga huvitav käia ringi linnas, kus ma polnud varem käinud ja oli väga huvitav erinevaid ülesandeid täita koos taanlastega. Kanali sõidul sain näha erinevaid ehitisi ja kuulata, milleks neid kasutatakse ja mis on nende ajalugu.

Võõras kodus elada oli kindlasti väga uus ja võõras kogemus. Sain enda sõbraga ja ta perega väga hästi läbi. Alguses oli hirmutav, aga tegelikult oli kindlasti lihtsam, kui ma oleks osanud oodata.

Sõbrale õpetasin eestikeelseid sõnu ja lauseid nagu näiteks: Täna on teisipäev; võileib; minu nimi on... ja ka numbreid. Selliseid sõnu õpetasin mänguga, kus me kordamööda ütlesime sõnu või väljendeid enda emakeeles ja teine pidi ära arvama, mida see tähendab. Jagasin sõbraga Eesti kombeid ja traditsioone.

Lennukisõit oli väga sujuv ja hea. Metrooga sõitmine oli minu jaoks esmane kogemus. Olen tänulik, et Erasmus+ võimaldab meie õpilastel rännata õppima teiste maade kultuuri ja koole.

Sain uued sõbrad, keda soovin ma tulevikus uuesti näha ja kohtuda. Ise loodan, et neil tuleb ka võimalus tulla Eestisse ning meie linna ja riigiga tutvuda.

Lenna

 

Üks ebatavaline ülesanne fotosafaril Kopenhaagenis. Foto: erakogu

Õppisin, kuidas saada hakkama ilma, et räägiksin emakeeles.

Õppisin erinevaid Taani aktiivseid tegevusi. Sain huvitava kogemuse koosõppimisest.

Minule olid enam huvitavad tegevused kõik tegevused, mis sisaldasid liikumist.

Kahjuks mina ei saanud olla väga palju võõras kodus, aga kui olin, siis oli väga tore, sest sain keelt praktiseerida ja teha erinevaid asju, mida ma tavaliselt ei teinud.

Õpetasin enda sõpradele mõned eestikeelsed sõnad, erinevaid mänge, mida Eestis mängin. Taani koolis toimub õppetöö erinevaid aineid lõimides. Projekt hõlmas kehalist kasvatust, tööõpetust/käsitööd, ajalugu, kunstiõpetust ja geograafiat. Huvitav oli ülesanne, kus tuli orienteeruda võõras linnas, Kopenhaagenis.

Üldiselt oli kõik väga hea, aga oleks tahtnud olla rohkem võõras kodus.

Aaron

 

Meeskonnatöö koolimajaga tutvumiseks. Foto: erakogu

Ühiselt valmistatud õhtusöök. Foto: erakogu
Jõudsime turvaliselt koju, muljed on vägevad ja suhtleme kindlasti oma uute sõpradega edasi. Ootame järgmist kohtumist!
Nii alustasime Taani reisi. Sama turvaliselt jõudsime ka koju. Foto: erakogu


7.a ja 

õpetajad Kristi Teder ja Ellen Rosimannus





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar