10.
juuni hommikul kooliustest sisse astudes, võttis meid vastu särav
administraatoriproua. Ta oli äärmiselt viisakas, sõbralik,
abivalmis ning juba pärast kaheminutilist vestlust saime komplimente
väga hea keeleoskuse kohta. Meie meeldivaks üllatuseks oli kogu
Shap CE Algkooli meeskond, administraatorist kuni söögitädini,
avatud, positiivsed ning vastutulelikud. Tolerantsust, kaaslaste
toetamist, vastutulelikkust, austust ning kaaslastega arvestamist
rõhutati selles koolis igal sammul. Seinetel olid plakatitena
meeldetuletused põhiväärtuste kohta, mis olid õpilaste enda poolt
koostatud erinevate arutluste ning rühmatööde käigus. Õpetajad
tunnustasid pidevalt positiivset käitumist. Reedesel koolinädalat
kokkuvõtval koosolekul toodi välja tunnustust väärivad õpilased
nii käitumise kui õppeedukuse vallas.
Austus
on selle kooli märksõna. Foto: erakogu
Koolimajas
ringi liikudes üllatas meid kõikjal valitsev vaikus ja rahulikkus.
Kuigi õpilasi oli peaaegu 100, siis ei olnud aru saada, kas on tund
või vahetund. Lapsed olid pidevalt tegevuses, kuid majas sees oli
siiski väga vaikne. Lapsed said end välja elada õues 20minutilisel
vahetunnil. Ühtsed reeglid tagasid rahuliku, sõbraliku ja vaikse
olemise nii õppetundides kui ka puhkeajal. Algkoolis valatud tugev
vundament käitumisnormidele tagabki sõbraliku ning arvestava hoiaku
oma tegemistes (sh viisakus liikluses) kogu ülejäänud elus.
Õpilaste
viisakas ning lugupidav käitumine kaaslaste suhtes saavutatakse
järjepideva ning juba varajases eas algava ühistööna. Shap koolis
liiguvad õpilased vanuse kaupa uue õpetaja juurde (Mrs Kelsall ja
Mrs Chappell töötasid alati 3-4aastastega, Ms Jackson 5-6aastastega
jne), mistõttu kõik õpetajad teadsid kõiki õpilasi. Õpetajatel
on omavahel tihe koostöö ning ühtsed nõudmised õpilaste
käitumisele. Siinkohal jäin mõtisklema: ka meie koolisüsteemi
õpetajad tegevlevad igapäevaselt lastes viisakate käitumismustrite
juurutamisega, kuid teeme seda enamasti igaüks oma klassis ise. Mõne
nõudmised on karmimad, teisel leebemad. Mina olen alati lubanud oma
algklassiõpilastel end sinatada ning kutsuda eesnime pidi, õpetaja
Terje. Samas tean õpetajaid, keda juba 1. klassist alates viisakalt
Teietatakse. Me olemegi kõik erinevad ning meile sobivad erinevad
meetodid. Vaadeldud kooli näide kinnitab siiski, et ühesugused
kindlaksmääratud reeglid ka sellises pisiasjas nagu õpetaja poole
pöördumine, on väga olulised saavutamaks soovitud tulemusi. Shap
CE Algkooli lapsed kutsuvad kõiki õpetajaid nende
perekonnanimedega, nt Mrs Maud, Mrs Idle jne. See näitab austust,
aga samas ei vähenda nende omavahelisi häid ning sõbralikke
suhteid. Õpetajad kasutavad laste eesnimesid,
õpivad-meisterdavad-laulavad nendega koos põrandal, toetavad ja
aitavad, andes ise igal sammul head eeskuju.
Rühmatöö
matemaatikatunnis, õpetajaks kooli direktor. Foto: erakogu
Lisaks
sellele, et lapsi tundes on lihtsam käitumist reguleerida, olid
õpetajatele teada laste tugevad ning nõrgad küljed juba varakult.
Seega sai õpilaste arendamist vajavate külgedega tegeleda
süsteemselt ning lapse tugevustele toetudes väga efektiivselt.
3-4aastaste laste õpetaja Mrs Chappel oli samas ka kooli
HEV-koordinaator, seega märkas tuge vajavaid sh ka andekaid lapsi
varakult. HEV-koordinaatori tööst annab oma blogis põhjalikuma
ülevaate Liina.
Kaunist
suve jätku!
Terje
Peets
Töövarjutaja
Shapis
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar